2010. július 18.

Hogyan csalódtam a katicabogarakban?



Katicabogár. Az utolsó rovar, amitől nem féltem, mégis csalódnom kellett benne. A csalódás pedig rossz dolog...
Amikor az ember még kisgyerek, nem igazán fél ezektől az állatoktól. Nem féltem én a szarvasbogártól sem. Lehettem vagy hároméves, amikor először találkoztam egy ilyennel. Eszti néninél voltunk anyukámmal, aki már akkor közelebb volt a kilencvenhez, mint a nyolcvanhoz, de attól függetlenül egész nap dolgozott a kertjében és közben főzött is. Anyukám segített neki valamit, én pedig addig elindultam felfedező útra abban a hatalmas kertben. Akkor találkoztam szarvasbogár bácsival. Másztam a földön, meg ugye ő is, és egyszer csak ott termett előttem. Egy ideig farkasszemet néztünk. Amikor meg akartam érinteni, ő megfogta az ujjam a szarvával. Esküszöm, így volt. Na, nekem ez olyan lelki megrázkódtatás volt, hogy egy bogár zaklatott, hogy sírva menekültem onnan.
A későbbiekben megtudtam, milyen az, amikor megcsíp a jó kis vöröshangya, a darázs meg az a gyors, százlábú akármi, ami már a Csákó Tomit is megcsípte, márpedig őt a legenda szerint csak a nagyon veszélyes állatok támadják meg. Úgyhogy azóta inkább távol tartom magam az olyan lényektől, amiknek négynél több lába van.
Kivételt képzett ez alól a nagyon aranyos katicabogár. Amikor találtam egyet, mindig megfogtam, és meghatódottan néztem, ahogyan mászott a kezemben. Hanem olyan nyolcéves korom körül duplán kellett csalódnom abban a bogárban, ami a legszebb volt, és amiben annyira megbíztam, hogy fel sem merült bennem, hogy bánthat. Az első atrocitás az volt, amikor a papáméknál találtam egyet, és szokás szerint hagytam, hogy a tenyeremben másszon. Na és mit gondolnak, mit csinált az a katica? Nem találnák ki. A kezembe kakilt. Akkor tanultam meg, hogy a bogarak is — és valószínűleg minden állat is — csinálnak ilyet. Rém kiábrándító volt. Aztán valahogy egy nyáron csíptek is, ha jól emlékszem. Akkor a mamám mondta, hogy ne fogjam meg őket, mert idén valahogy különösen agresszívek és megcsípnek. Persze nekem akkor már eszem ágában sem volt ilyesmit tenni...

Végezetül tekintsék meg extra lassításban (7000 kép/másodperc!), hogyan száll fel egy katicabogár.

Nincsenek megjegyzések: