2008. július 24.

Ha én gazdag lennék...

Úgy veszem észre, megint kezd lottólázban égni az ország. Legalábbis a kistestvérem folyamatosan lottóvásárláson töri a buksiját, mert állítólag nagy a nyeremény. Amíg ő a számokat ötöli vagy hatolja, addig én összeállítottam egy listát, hogy milyen autókat vennék, ha véletlenül valami marha mennyiségű pénz ömlene a nyakamba. Csak hogy akkor már ne kelljen ezzel foglalkoznom. Íme a lista.

1. Porsche 356

A legfontosabb lenne, hogy beszerezzek egyet a világ legszebb autójából, ami nem más, mint a Porsche 356. A múlt század derekán készültek el az első példányok belőle, és megalapozták a német sportkocsigyártó jövőjét. Az autót Ferry Porsche, a legendás Ferdinand Porsche fia álmodta meg.

Ferry úgy volt vele, hogy ha már adott az apja által tervezett VW Bogár, lehetne annak az alapjaira valami sportosabb gépet is tervezni. Így 1947-ben néhány mérnökkel együtt egy olyan autó tervezésébe kezdett, ami neki magának is tetszene. Valószínűleg elégedett lehetett az eredménnyel, mert a Porsche 356-os ma is a gyűjtők féltett kincse.
Mikor használnám? Tavasztől őszig, amikor csak az örömautózás a cél.

2. Alfa Romeo Giulia Coupé

A második legszebb autó, mivel egyszerűen hibátlanok az arányai. Mai szemmel nézve meglepően kicsi, például az Alfa új büszkesége, a MiTo egy igazán dagadt, amorf gombócnak tűnik mellette. Szóval a Giulia Coupé olyan alacsony, hogy mellette állva nem is lehet kényelmesen a tetejére könyökölni, mert ahhoz már alacsony. Nézzék csak meg, hogy a kis 14 colos kerekek is milyen nagynak tűnnek alatta. Meg vegyék észre, hogy a háttérben lévő bója majdnem az ablakok vonaláig ér. Pár évvel ezelőtt Párizsban sétálva láttam meg először, akkor nem is tudtam tovább menni, hanem leültem egy padra, és onnan néztem vagy negyed órán át. Egészen addig, amíg megérkezett a gazdája, egy ősz hajú, hatvan év körüli úr. Beszélgettem is vele egy kicsit (szerencsére a francia úriember hajlandó volt angolul beszélni, ami ritkaság), és elmesélte, hogy ő az első gazdája. Ez volt az első kocsija, és ezzel élte le az életét. Csak annyit mondtam neki, hogy kicsit sem csodálkozom ezen a történeten. Erre mosolyogva beült és elhajtott. Azóta szeretnék egy ilyet. Az sötétkék volt, de nekem jó lenne pirosban is. Ja, és amellett, hogy milyen szép, kétségtelenül a legszebb neve van az összes autótípus közül. Alfa Romeo Giulia Coupé. Húúú.
Mikor használnám? Tavasztől őszig a hétköznapok megédesítésére, de nem minden nap.

3. Lamborghini Miura

A harmadik legszebb autó a világon, és ígérem, most már abbahagyom a szépség szerinti rangsorolást. Egy ízig-vérig sportkocsi, kifogástalan formájú karosszériába csomagolva. Valószínűleg az egyetlen közlekedési eszköz, amely őszinte haragból és dühből született. Az úgy volt, hogy Ferruccio Lamborghini, a tehetős traktorgyáros vett magának egy Ferrarit, amellyel kissé elégedetlen volt. Mikor elment Enzo Ferrarihoz, hogy reklamáljon többek között a pontatlan sebességváltó miatt, Ferrari elhajtotta a francba, mondván, neki egy traktorgyáros ne magyarázza el, hogyan kell sportautót gyártani. Ferruccio pedig ezen annyira berágott, hogy elhatározta, mégis megmutatja Ferrarinak, hogyan kell sportautót gyártani. Összeszedte a megfelelő embereket (többek között volt Ferrari alkalmazottakat is), akik vért izzadva megalkották a Miurát. A hárborzongató háttértörténettel rendelkező Lamborghini csakis sárgában kellene.
Mikor használnám? Tavasztól őszig, csak vasárnapokon.

4. Bentley Continental GT

Igaz, hogy a Continental GT kicsit elcsépelt a sztárvilágban, de ilyen van Hugh Grantnek is, aki a kedvenc színészem. Ráadásul ez az autó hamarabb tetszett, mint hogy bárkinek is lett volna, mert ahogy megjelentek az első képek róla 2003-ban, már odavoltam érte. Kicsit ugyan hivalkodó, de azért ízlésesen elegáns.

Szintén olyan autó, aminek formájában nem találok kivetnivalót, úgyhogy már csak ezért is lenne szükségem rá. Azon kívül ez már hosszabb utakra is kellően kényelmes és biztonságos. Az ára 200 ezer euró körül van, szóval viszonylag olcsó is, szaladgálós autónak bőven megtenné.
Mikor használnám? Szinte mindig, amikor nem a Golffal vagy az Octaviával akarok menni.

5. Toyota 2000 GT

Az első japán szupersportkocsiból mindössze 337 darab készült, szóval naná, hogy kellene egy ilyen. Már csak azért is, mert nagyon hasonlít a Jaguar E-type-ra, de annál exkluzívabb, meg ez azért mégiscsak Toyota. Nehéz eldönteni, hogy elölről szép-e vagy csúnya, de kétségkívül lehengerlő. Legfőbb szórakozásom az lenne vele, hogy elvinném valami valami vidéki Toyota márkaszervizbe, hogy cseréljenek benne olajat. Úgyse láttak még ilyet képen sem. El tudom képzelni, ahogy az összes toyotás összeszaladna a megyéből a hír hallatára.

De azért nem venném elő túl gyakran. Ezt az autót tényleg félteném, alig merészkednék ki vele az utcára, ahol annyi veszély leselkedik rá. Építenék az autóimnak egy nagy, üvegfalú garázst, ott állna a közepén, és örülnék neki, hogy van.
Mikor használnám? Nagyon ritkán, akkor is csak a szervizig mennék vele, hogy lefossák a bokájukat a szerelők.

6. Porsche 911

Van már néhány exkluzív sportkocsim, ideje hát valami modernebbet is venni. Ami nem lehet más, mint a legendás 911-es. A Porsche az az autógyár, ami szívén viseli, és ápolja a tradíciókat, ezért is olyan szimpatikusak nekem. Na meg azért, mert a 911-es mindig is a sportautók élvonalába tartozott. Lehet, hogy vannak drágábbak meg gyorsabbak nála, de tulajdonságainak kiegyenlítettségében verhetetlen. Ez azt jelenti, hogy nem csak versenypályán lehet vele közlekedni, hanem közúton is. Zseniálisan egyszerű formájával igazi örökzöld, mégis feltűnést kelt, amerre jár. Eljárnék vele versenypályákra autózgatni. Néha kölcsönadnám Zolinak is, hadd füstöljön porrá egy-egy garnitúra gumit.
Mikor használnám? Mikor már ideges lennék, hogy a többi autóval nem merek gyorsan menni, és őrjöngeni szeretnék.

7. Volkswagen Golf GTI

Végre egy autó a kollekciómból, ami tényleg hétköznapinak mondható. Attól, hogy GTI, vagyis 200 lóerős, lehet vele normálisan, szinte feltűnésmentesen is közlekedni. Ezzel az autóval járnék le Tiszakécskére hétvégénként, ha bulizni megyünk a haverokkal. DSG váltóval kellene, ami jobb, mint a kézi, ráadásul igazán pihentetővé teszi a vezetést. Azt hiszem, nem csak Kécskére járnék vele, hanem rendes, hétköznapi autónak használnám. Lenéznék kéthetente a Balcsira is, csak a vezetés öröméért.
Mikor használnám? Bármikor.

8. Land Rover Defender

A legendás brit terepjáró legújabb változatai között találtam ezt a mokány járművet. Eszembe jutott, hogy ha nehezebben elérhető helyekre akarok menni fotózni, oda nem jutok el se a Golffal, se a Miurával, úgyhogy muszáj beszerezni egy terepjárót is, bármennyire nem vonzódom hozzájuk.

Ugyanakkor tudom, hogy mekkora örömöt és szabadságérzetet nyújt egy olyan géperejű, amiben ülve nem kell meggondolni, hogy átmegy-e a sáron, nem túl meredek-e a lejtő, illetve nagy a bozót. Na, a kis Definél ezeket a dolgokat el lehet felejteni. Csak egy vízálló táska kell a fényképezőgépnek, oszt GO!
Mikor használnám? Most mondtam el, vaze! Nem figyelsz?

9. Volkswagen Multivan

Tisztában vannak Önök azzal, hogy mekkora élmény zsíros kenyeret reggelizni jó kis lilahagymával egy ilyen autóban? Bárhol is legyünk. A hátsó térben egymásnak szemben álló, kartámlás ülések, egy komoly asztal, a plafonból kihajtható LCD monitorok és rengeteg egyéb szolgálja az utasok kényelmét. Akár hatan is elmehetnénk vele nyaralni, és Splitig biztosan nem szólna senki, hogy álljunk meg pihenni. Maximum Toro Rossoért (Red Bull) állnánk meg valamelyik benzinkúton. Mindenkinek olyan tökéletes helye lenne, hogy ki sem akarnának szállni. Nem tudom, ehhez van-e gyári elősátor, amit a jobboldali tolóajtó elé lehet felállítani, de azt is rendelnék hozzá, az tuti.
Mikor használnám? Nyaraláskor. Még egyszer lemennénk az öreghez a jelsai kempingbe, mielőtt nyugdíjba megy. Vagy Korzikára, a kecskeszaros kempingbe.

10. Skoda Octavia Combi RS Laurin&Klement

Ha valaki azt kérdezi: hogy jön ide egy Skodribodri, annak most elmondom. Az Octavia kombi a legjobb autó a hétköznapokra. Angliában valamelyik évben megkapta Az Év Lakókocsihúzó Autója címet. Strapabíró, tágas, kényelmes, és nem feltűnő. Mondjuk az RS-ben azt hiszem, van vagy 180 lóerős motor, de nem ez a lényeg. A Laurin&Klement kivitel ugyanis olyan finomságokat tartalmaz, mint a nagyon elegáns vajszínű bőrbelső, a 17 collos könnyűfém felnik, meg gyakorlatilag az összes extra, amivel a cseh autó felszerelhető. Feketében kellene, hogy a világos bőr jól mutasson benne. Jaj, de most egy kicsit praktikus aggyal is belegondoltam, és eszembe jutott, hogy mi lenne, ha le kéne vinni a fűnyírót Kécskére? Hát ebbe az autóba sem rakhatom bele, mert koszos lesz a csomagtartó. Aztán szerencsére eszembe jutott a megoldás. Basszus, ha ennyi autóm van, csak belefér már egy új fűnyíró is Kécskére, ami ott is maradhatna! Bár pénzem valószínűleg nem lenne rá, dehát behiteleznék egyet, nem kerül az olyan sokba.
Mikor használnám? Mindig, amikor csak egy autó kell. Meg amikor azt akarom, hogy megkérdezzék, hogy miért pont Skodát vettem a másik kilenc mellé. Aki megkérdezné, azt elvinném autózni egyet.

Feró, ugye vettél lottót?

Nincsenek megjegyzések: