2008. május 2.

Kár, hogy a régi jó dolgokból nem maradt semmi

Ismerik a chips reklámot, amiben a címben szereplő mondatot sóhajtja el az öregúr? Kevés reklámot utálok annál jobban. Viszont ez jutott eszembe, amikor elkezdtem írni ezt a posztot.

Szerdán kérdezte Zoli, hogy van-e kedvem elmenni vele megnézni a Miskolc-rali prológját. Nekem meg persze, hogy volt. A prológ a raliversenyek nyitó szakasza, amit általában olyan helyen rendeznek meg, ami forgalmasabb helyen van, hogy több érdeklődő láthassa. Ennek az eseménynek ezúttal a Miskolc Speedway adott otthont, ami egy használaton kívüli focipálya körüli salakos oválpályát takar. Ideális helyszín ralizáshoz, de főleg salakmotor-versenyeket szoktak itt rendezni.
A nagy porolás elkerülése végett a pályát bizonyos időközönként elegyengették és fellocsolták, persze így is kaptak a nézők a jóból. A fényképezőgépem olyan koszos, sáros lett a végére, hogy már komolyan sajnáltam szegényt.
A fellocsolás után induló versenyzők viccesen sokat csúszkáltak. Különösen azért, mert az összes szakasz aszfaltozott lesz a versenyen, ezért erre a prológra - aminek eredménye nem is számít bele a versenybe - senki nem hozott ilyen pályára való gumit.

Az egész viadalból egyébként a Historic kategória indulói, a régi raliautók tetszettek legjobban. Nem olyan steril, számítógép tervezte és vezérelte autók, mint a maiak, hanem igazi, hamisítatlan gépek, amik felett valóban uralkodni kellett. Mint például ez az úgynevezett „kutyacsont” Escort, ami nevét a lámpáit és hűtőrácsát körbefoglaló keretről kapta. És ami az egyik legszebb raliautó, amit valaha építettek.

Nem kevésbé szép a 911-es Porsche sem, aminek mai utódaival már nem raliznak, mert nagyon elmentek a pályaversenyek irányba. Az első generációk viszont szép sikereket értek a versenyzésnek ebben az ágában is.

Rajtol a Porsche: fel is szántotta a salakot

Hoppá, ez meg micsoda? Igen, egy Trabant, méghozzá a ma már ritka, P50-es változat, ami a még ma is túl sok példányban futó 601-es elődje volt. Nem is ment rosszul. Úgy drifteltek vele a kanyarokban, mint a Ladákkal.

Rajtol a Trabi: ő sem kímélte a pályát

Ez az Opel (és az első képen látható fehér testvére) abszolút közönségkedvenc volt, amint a képeken is látszik. Hogy miért? Mert úgy mentek, mint a barom. Őrjöngtek az emberek, mikor a pályára léptek, hogy aztán elhaladásuk után mindenki köhögve nyelje a port, miközben megpróbál elfordulni a repülő salakdaraboktól. Persze, akit ez zavar, ne járjon raliversenyre.

Ha könönségkedvencekről beszélünk, meg kell említeni a quadosokat is, akik az autókkal ellentétben nem páros versenyt mutattak be a pálya két ellentétes oldaláról indulva, hanem hárman-hárman vágtak neki az összecsapásnak. Rendkívül látványos volt, de ijesztően életveszélyesnek tűnt. Szerencsére megúszták.
Az igazi verseny ma kezdődött a Miskolc körüli gyorsasági szakaszokon. A prológot az utolsóként induló helyi kedvenc, Spitzmüller nyerte Mitsubishi Lancerrel, úgyhogy a belépésnél kapott ajándék csillagszórók és öngyújtók jó szolgálatot tettek a verseny végén, amit tűzijáték zárt.

Nincsenek megjegyzések: