2009. február 23.

Fantasztikus találmány a Google Street View

Képzeljék el, milyen lenne, ha az interneten virtuálisan végigsétálhatnának a világ bármelyik utcáján, és kedvükre körbenézhetnének. Szó szerint bárhol, ahová az életben amúgy is bárki eljuthatna. Valószínűtlen? Pedig jó ha tudják, ma ez már valóság.



Legalábbis részben. A Google ugyanis elhatározta, hogy nekilát ennek az irdatlanul nagy feladatnak, és lefotózza a világ minden részét, hogy aztán egyszer csak összeálljon az egész kirakós játék azzá, amit mi valóságként értelmezünk.
Fura, nem? Ilyen autók járják bolygónk útjait, mint ez a fenti Volkswagen Beetle. Végigmegy minden úton, utcán, még magánutakra is betéved néha. Közben pedig a tetején lévő szerkezet folyamatosan 360 fokos fotókat készít, amelyeket később nyomnak is fel a Google Maps-re. A Google Street View nevű projektet ezért számos támadás éri. Már sok amerikai család beperelte őket, amiért lefotózták a házukat, mondván, hogy ezzel megsértették a magánszférájukat. Néhányuknak sikerült elérniük (főleg, akik az isten háta mögötti részeken laktak, ahová tényleg csak magánúton mehetett be a fényképezős autó), hogy a házukat elhomályosítsák a neten. De javarészt nem voltak eredményesek ezek a perek a Google ellen. Hogy mivel védekezik az internetes óriáscég? Azt mondják, hogy mindenkinek fel kell fognia, hogy a XXI. században egyszerűen nem létezik már olyan, hogy valaki teljesen egyedül legyen. Nincs többé száz százalékos elszigeteltség a világtól. Az információs forradalom korában a titkok száma drasztikusan megcsappant.



Na, vágjunk is bele akkor az utazásba. Rákattintottam Floridára, hogy lássam, milyen ott az élet. Az óceánpartot akartam látni, a nagy pálmafákkal, meg a görkoris csajokkal, ahogy a filmekből ismerős. De kicsit félrekattinthattam, mert ebbe a poros, koszos utcába kerültem. A pálmafák megvannak, de nézzék, milyen igénytelen. Hány kuka van ott felborulva a baloldalon? Persze ez így önmagában nem ér semmit. Az igazi az, mikor az egérrel odébbhúzhatják a nézőpontot, illetve körbenézhetnek, hogy kinek a portája ilyen rendetlen. Egyébként balra áll egy nagy, kék, platós terepjáró, de egy üres telek, ház nincs ott.



Ez az előbbi utca másik vége. Ilyen pici házikók vannak ott, pedig azt hittem, hogy Florida legelitebb helye, legalábbis a térképen való elhelyezkedése alapján. Azért mentettem le a képet, mert ilyen műanyag székeink nekünk is vannak, mint amik a ház előtt sorakoznak.



Floridából kiábrándultam, gondoltam elnézek akkor Texasba, és megkeresem a Ewingok birtokát, Southfork Ranch-ot. Meg is találtam a környéket, de ilyen kis utakon bolyongva sehova nem egyszerű ám eltalálni. Főleg, ha nem ismerjük a helyet. Sőt, lehet, hogy a filmet nem is itt forgatták. Jockey-ék háza helyett ugyanis ilyen kis lakókocsi-lakásokat találtam.



Ez a kép azt örökíti meg, amikor a Golden Gate híd közelében egy zsaru lekapcsolt egy fényképezős Toyota Priust. Gondolom kíváncsi volt, mi a fenére lehet jó az az építmény az autó tetején. Aztán rossz nyelvek szerint tovább engedte a rendőr az autót, cserébe azért hogy a felesége fodrászata előrébb kerüljön a Google page rank-ben (a Google találati listáján).



Miközben Amerikában nagyon sok helyet feltérképeztek már a Street View-val, Európában elég szegényes a meglátogatható városok száma. Mindössze pár spanyol, olasz és francia város van, meg talán néhány egyéb országból is valamennyi. Nem, Budapest nincs még meg. Azt mondják, nálunk törvényekbe ütközne, hogy lefotózzanak mindent. Kár. De nem ezért nincs fent, hanem mert ide nem jutottak még el. Majd egyszer... úgyis csak idő kérdése.
Párizs viszont érdekes. Főleg, hogy itt már jártam is. A Google Street View pedig alkalmas arra, hogy az egyszer bejárt útvonalakat újra megtehessük az interneten keresztül. Látják, az ott a Louvre a felső képen. Úgy éreztem, mint ha megint ott lettem volna.



Itt pedig mi is egy turistabusz tetején érezhetjük magunkat. Haladunk az Eiffel torony felé. Csak a nyilakat kell nyomogatni a képen, és már ugrik is pár méterrel előrébb a kép. És közeledik a torony.



Ahogy kezdtem megelőzni az előttem haladó buszt, felnéztem már, hogy kik utaznak rajta. Akkor vettem észre a kiskölköt, aki épp balra mutatott valamit. De miért nem az Eiffel tornyot nézi?



Elnéztem én is balra, hogy mit láthat. Csak a darura tudok tippelni, más érdekes nincs arra. A Szajna persze gyönyörű, de nem hiszem, hogy az nyűgözte volna le a kis gézengúzt. A daru viszont érdekes lehetett neki. A keze is kb. arra mutatott. Párizs amúgy tele van ilyen óriásdarukkal.



Aztán, ha már a franciáknál jártam, nagyon szerettem volna látni legalább egy Citroen AX-et is. Nem akarok szépíteni, rengeteg apró utcát jártam be, mire találtam végre egyet!



Egy sarokkal arrébb emberek pakoltak be egy teherautóba. Itt még elég üres a doboz, de azt sajnos soha nem tudjuk meg, mit tettek bele.



Inkább mentem tovább várost nézni. Fantasztikus, hogy ha az ember belemerül, mennyi időt el lehet tölteni bámészkodással meg barangolással. És ez csak egyetlen város a világon. Ha bárhová eljuthat az ember egy másodperc alatt, hamar tanácstalanná válik, bármennyi ötlete is lenne egyébként.



Mivel késő van, igyekezni szerettem volna a poszt befejezésével. Főleg, hogy Kinga közben várja, hogy felkerüljön és elolvashassa. Ezt a kukásautót még muszáj volt lementenem, miután végigmentem az André Citroën utcán, de Citroënt nem láttam ott, csak egyszer egy Xsara Picassot messziről. Meg kezdtem gondolkodni, hogy ugyan hány képet tehetnék még fel ide, amit szeretnék megmutatni? De nem, nem fogom mutogatni. Hajrá, mindenki fedezze fel magának a világot! Irány a maps.google.com!
A Street View-ről többet itt tudhat meg: http://maps.google.com/help/maps/streetview/

Milán pedig közben talált egy nagyon érdekes kis oldalt. Érdekességek és vicces jelenetek, amiket a Google utcafényképező autója örökített meg.
Szintén el lehet időzni ezekkel egy darabig.
Jó barangolást!

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

http://kepfeltoltes.hu/090226/281690762fegyver_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Névtelen írta...

A Southfork Ranch jelenleg a Forever Living Products (és Rex Maughan) tulajdonában van, ahogyan a magyarországi Sziráki Kastély is.

Tetszett a cikk, jó így bejárni a nagyvilágot. :-) Bár számomra nem pótolja azt, ha tényleg ott lehetek.

Névtelen írta...

Thanks for the erdekes informacio

mikrobi75.blogspot.hu írta...

Szia.
Csak jelezni szeretném, hogy három napja látom itt Nagykőrösön az egyik autójukat cirkálni. Azt nem tudom, hogy dolgoznak e vele, de a jelenléte azt sugallja.