2007. június 23.

Mennyire legyen okos egy fogkefe?

A hagyományos és az intelligens fogkefe összecsap


A keresztsörték, gumírozott, felxibilis nyelek és beépített ínymasszírozók korában a fogkefeválasztás egyre nagyobb fejtörés elé állítja a vásárlót. Annyiféle van már, mint égen a csillag, és ember legyen a talpán, aki ki tudja választani a legokosabbat. Márpedig fogaink egészsége és élettartama igen fontos, ezért törekedni kell az olyan fogkefe kiválasztására, amelyik szájüregünk legeldugottabb részeit is ismeri, lehetőleg már az első találkozás előtt.

Ennek ellenére úgy látszik, mégis van gyártó, aki úgynevezett „buta fogkefé”-vel is piacra mer lépni. Pár hete fedeztem fel az általam ismeretlen Keps márkanevű spanyol terméket, melynek formája, sörtéi, és még a csomagolása is jóval primitívebb, mint nagynevű vetélytársaié. Cserébe viszont hihetetlenül olcsó: kb 40 forint. Ráadásul nem is valami százforintos boltban vettem, hanem egy viszonylag flancosabb helyen :) A 900-1000 forint körüli vetélytársai mellett eltörpülő kis zöld (más színben nem volt) spanyol az árával mégis egycsapásra szimpatikussá vált a szememben, pedig én aztán vevő vagyok a hülye reklámokra. Még paradicsomtesztnek is alá akartam vetni, mielőtt megkockáztattam volna vele a fogmosást, de anyukám nem akart paradicsomot biztosítani nekem egy ilyen alkalomra, a zöldségeshez meg nem volt kedvem átmenni emiatt. Aztán le is tettem ezen szándékomról, mert észrevettem, hogy az ellenfélnek szánt, majdnem 1000 Ft-os Oral-B sem rendelkezik olyan intelligens nyéllel, ami felismeri és megelőzi, ha az ember szét akarná passzírozni az ínyét.

A nyelek vizsgálatánál jött az első meglepetés: a noname zöld fogkefe hajlékonyabbnak bizonyult, elsősorban azért, mert vékonyabb. A fogása viszont sokkal rosszabb, mint gazdag vetélytársáé. Ez a legnagyobb hátránya fogmosás közben. Egyszerűen kényelmetlen, mert rövid, vékony és rossz alakú. Olyan, mint egy gyerekfogkefe, de ez nem az volt, illetve más méretben nem kapható, mint ez a honlapjáról is kiderül. Mert honlapja is van neki, és ott tudtam meg, hogy egy csomó féle fogkefét gyártanak még (és nem csak azt, mert többek között papírzsepit is), és igenis, nem ragadtak le ők sem a lófarokszőr és vaddisznószőr-sörtés fogkeféknél; az intelligencia megjelenése a fogmosásban őket sem kerülte el.

Az Oral-B-vel jobb fogat mosni, és erre a legjobb bizonyíték, hogy azért vettem meg a két fogkefét, hogy párhuzamosan használjam őket, vizsgálva az esetleges amortizációs különbségeket is. Bár szomorú lenne, ha néhány hét után szétmenne akármelyik is. Szóval azt kezdtem el mondani, hogy felváltva akartam használni őket, de aztán valahogy sose volt kedvem a Keps-et kezembe venni.

Néhány próba után azt állapítottam meg, hogy a Keps sörtéi jóval puhábbak, rugalmasabbak, mint az Oral-B-é. És nem tudom eldötneni, hogy ez most jó-e vagy sem, mert én a keményebb sörtékre szavazok. Az arany középútnak, mint ahogy a nevében is benne van, valahol a kettő között kellene lennie. Mert az Oral-B meg túl kemény, és ez egy érzékenyebb ínyű embernél nem előnyös tulajdonság. Ilyen erős szőrökkel a paradicsomteszt legjobb nyele sem lenne elég ahhoz, hogy megakadályozza, ha az ember direkt kárt szeretne tenni az ínyében. Itt kell megjegyeznem, hogy az Oral-B oldalsó, sárgászöld gumisörtéi ahogy vannak, feleslegesek. Nem masszírozza az az ember ínyét, akármennyire is szerették volna elhitetni a vásárlóval. Vagy nem idomították elég ügyesen a gyárban ezt a tehetségtelen, hülye gumidarabot.

A konklúzió az, hogy a márkabuzik, divatmajmok, tehetősebb, kényelmet szerető emberek vegyék csak a drága fogkeféket, pl. tesztünk győztesét: az Oral-B-t. Mert kényelmesebb, és valahogy jobban elhiszem róla, hogy megtisztítja a fogaimat. És az intelligens sörték nem csak dísznek vannak, kicsivel tényleg jobban elérik a fogközöket. De nem húszszor jobban, mint a huszadannyiba kerülő Keps, ami kényelmetlenebb fogású ugyan, de 40 forintért...?! Nevetséges ár. És elkeserítő, ha belegondolok, hogy a drága fogkefék előállítása sem kerülhet sokkal többe ennél. Csak ott meg kell fizetnünk a marketingesek munkáját, akik minden bizonnyal hamarosan azt is kitalálják majd, hogy a férfiak és nők szájüregének fizikai és kémiai sajátosságai szükségessé teszik, hogy a két nem két különböző, csak számukra kifejlesztett eszközöket használjon majd. Női és férfi fogkefe és fogkrém... az lesz az igazi mérföldkő a szájápolásban. Kíváncsi vagyok, mikor jut eszébe valakinek.

(Ez egy régi cikkem, amit most találtam meg. Tavaly előtt nyáron írtam.)

Nincsenek megjegyzések: