2007. július 17.

Zöld paradicsom


Ezek a paradicsomok az udvarunkban cseperednek, és érdekes módon csak néhány nappal ezelőtt vettem észre. Erről pedig eszembe jutott, hogy régebben én is ültettem paradicsomot, felneveltem, és a végén meg is ettem. Tudják, hogy milyen különleges érzés saját termesztésű paradicsomot enni? Nagyszerű! Azonban ne legyenek ábrándjaik: ha nem tudatosan fogyasztják el, nem fognak különbséget látni. Szóval hagyományos, boltban vagy piacon vett paradicsommal nem szabad összekeverni. Ha frissen leszakítják, megmossák és úgy eszik meg, olyan különleges lesz, mint Exupéry kis hercegének a saját rózsája. Bár ő azt nem ette meg, de ez a lényegen nem változtat.
Apropó, tudták, hogy az éretlen paradicsom bódító hatású anyagot tartalmaz? Az alábbi cikket a legendás Bálint gazda honlapján (www.balintgazda.hu) találtam. Egyébként Bálint gazda él még?

A PARADICSOM

Hiába keresnénk a klasszikus európai irodalomban utalást a paradicsomra - nem találunk. De nem is találhatunk, mert ez a növény is csak Amerika felfedezése után jutott el Európába.

Az első leírása 1553-ból, Dodonaeustól származik, aki azt mondja a paradicsomról, hogy "gömbölyded, akár az alma, de a dinnyéhez hasonlóan gerezdes; színe először zöldes, ami később pirossá, aranyszínűvé változik". Bizonyára innen származik egyik francia neve: pomme d'ore, azaz aranyalma is. A 17. században Poma amoris néven tisztelik, vagyis a szerelem almájának hívják, mert bódulatot okozott. A még éretlen, zöld paradicsom valóban tartalmaz egy solanin nevű alkaloidát, amely az érés folyamán a gyümölcsből fokozatosan eltűnik úgy, hogy az érett paradicsom teljességgel ártalmatlan, sőt magas cukor- és C-vitamin-tartalma miatt fölöttébb egészséges táplálék is.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

"Egyébként Bálint gazda él még?"
:D:D
sztem még igen,küldi is vmilyen műsorban és valszeg sokáig fog élni még mert a halálhirét keltetted:P
persze abban az esetben ha még él:|

Palásti Viktor írta...

Ne értsd félre, én nem akartam halálhírét küldeni. Én is szeretném, ha sokáig élne, mert az egyik kedvenc tévés szereplőm a Berényi Miki mellett.

Névtelen írta...

uhh:D ezt lehet h nem kellett volna:D:Dvagy: BEVÁLLALJA? :P

Névtelen írta...

en tudom milyen erzes :) "csudijo"
van itt hatul egy egesz paradicsom-ultetveny, ha lehet annak nevezni... es eppen tegnap fogtam hozza napon ertlelt paradicsomot kesziteni, egyreszt mert hihetetlenul finom, masreszt nalunk talan nem is nagyon lehet kapni. es annak ellenere hogy meg olaszorszagban is gourmet kajanak szamit, nagyjabol csak annyi az egesz hogy ki kell tenni a napra par felbevagott paradicsomot, varni ugy 1 hetet, utana pedig olivaolajba tenni es fuszerezni. szoval most az van, hogy epp varok... :)

Palásti Viktor írta...

MiLiO, ha van kedved, írhatnál egy rövidke cikket erről a napon érlelt paradicsomról. Képekkel illusztrálva, persze. :) Érdekesen hangzik, amit írtál.

Névtelen írta...

idokozben a megfelelo szellozes hianyaban az egesz tonkrement, ugyhogy kezdhetem ujra :/