2008. március 16.

Stockholmi mesék III. - Nils Holgersson

Tudták, hogy Selma Lagerlöf az első nő, aki irodalmi Nobel-díjat kapott? A svéd írónő hazájában nagyon elismert, a nemzetközi megbecsülést elsősorban idén 102 éves könyve, a Nils Holgersson csodálatos utazása hozta meg számára, melyben egy parányira összement kisfiú utazza be Svédországot vadludak társaságában, saját házilúdja hátán.
A meseregény az író eredeti szándéka szerint földrajz tankönyv, mivel Nils utazása során részletesen bemutatja a svéd tájakat - természetesen madártávlatból.

A svéd írónő iránt hazájában érzett tisztelet egyik jele, hogy a 20 koronás bankjegyen (1 korona 27,37 forint) Nils Holgersson látható a fehér lúd hátán (kattintson a képre, hogy nagyobb legyen). Szerintem ez a legvidámabb svéd bankjegy, bár nem láttam mindet. Magyarul Nilsék lúdját Mártonnak hívják, svéd eredeti nevét nem találtam, de ha nem baj, nem is keresem, mert már megy az F1 felvezető köre.
További érdekesség, hogy a lúd hátán utazó kisfiú alakja a Teleatlas nevű digitális térképekkel és navigációval foglalkozó cég logójában is megjelenik.

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Viktor!
Szerintem erre a bankjegyre nem csak az illik rá, hogy a legvidámabb svéd fizető eszköz. Úgy gondolom azt is lehetne mondani, hogy a világ bármely pénze közül a legaranyosabb:)

Palásti Viktor írta...

Az is könnyen meglehet :)

M írta...

Hát azt tudod-e, hogy hívták Nils apját? :)

Palásti Viktor írta...

John: azt sajnos nem tudom. Hogy hívják?

Névtelen írta...

Mårten

Névtelen írta...

marmint.... a lud

M írta...

Nils apja természetesen a Holger Nilsson névre hallgatott. Csak, hogy teljes legyen a kép. :)

Palásti Viktor írta...

Nahát, erre soha nem gondoltam volna :)

Névtelen írta...

Hát igen,ebben különböznek a svédek más országoktól. Ők amire büszkék azt teszik a pénzükre. Nem kötelező jelleggel egy várat v királyt. Nagyon imádtam/om ezt a mesét, el is csodálkoztam h még ilyen is van...