2008. január 27.

Mi kéne jobban, egy négykerekes Swift vagy egy Zetor?


A címben szereplő kérdésre a megfelelő válasz: attól függ, mire. Ha egy árokba esett Astrát kell kivontatni, akkor a Zetor. Zoli mégis bízott autója képességeiben szombat reggel.
De kezdem az elején. Szombaton korán keltem, mert dolgoztam itthon, amikor reggel 9 felé megcsörrent a telefonom. Zoli volt az. A rövid párbeszéd a következőképpen alakult:
- Halló!
- Szevasz! Hol vagy?
- Itthon. Miért?
- Azonnal gyere a Kárpát utcába, egy Astra beleborult az árokba!
- Hú de jó! Indulok!
Persze nem a balesetnek örültem, hanem annak, hogy lesz miről írnom. Indultam is azon nyomban. Magamhoz vettem a fényképezőgépemet, mert bár Zoli nem mondta, hogy vigyem, de nyilván nem azért hívott, hogy segítsek az autó kiemelésében.
A helyszínre érve már messziről látszott a fennforgás. Azt hittem, hogy a résztvevők idegesebbek lesznek, de később kiderült, hogy az autó nem akkor esett az árok fogságába, hanem pár órával korábban, valamikor az éjszaka közepén. Az Astrát vezető srác egy - gondolom kivilágítatlan - biciklistől megijedve beletaposott a fékbe, talán a kormányt is elrántotta, és mindezt egy kanyar közepén lévő jeges folton tette. Innentől már könnyű kisakkozni az elkövetkező másodpercek történéseit. Az autó megcsúszott, egyenesen az út mentén húzódó vízelvezető árokba.

Amíg én összeszedtem ezeket az információkat, Zoli az Astrából kiinduló vontatókötél másik végét a Swiftjéhez rögzítette. Ezen csodálkoztam egy kicsit, de Zoli bizakodó volt. Az árokban lévő autót sikerült ugyan hátrébb húznia, de a kiemeléstől ez még nagyon messze volt. Ráadásul a Swift gumijai nem is tudták az autó erejét az útra juttatni. Füstöltek a kerekek, de a szerelvény nem nagyon akart moccanni.

Maradt a nyilvánvaló következő lehetőség: hívni egy traktort. Rövid telefonálás után már úton is volt a segítség egy piros Zetor formájában.
Amikor megérkezett, az út kanyar előtti részén megállították az autókat, mert ha valaki ott megérkezik ötvennel, és a kanyar után meglátja az út közepén keresztben álló trakeszt, tuti, hogy a lejegesedett útról ő is egyenesen az árokba csúszik.

Az első vontatókötél elszakadása után a másodikkal sikerült a mutatvány: a traktor alapjáraton, miden erőlködés nélkül húzta ki az Astrát az útra. Ránézésre nem lett nagy baja, de ahogy elnéztem az illesztési hézagokat az elején, azért csavarodhatott egy kicsit a kasztni. De lehet, hogy ettől szorultak meg benne az alkatrészek, és szűnnek majd meg az Astráknál gyárilag beépített zörejek.

Nincsenek megjegyzések: