2007. október 17.

Akinek a kacsáról egy madár jut eszébe...


...annak el kell, hogy mondjam, hogy az előző cikkemben nem arra gondoltam. A Kacsa köztudottan a Citroen 2CV népies elnevezése. Hogy miért pont ez lett a neve, nem tudom, de nyilván megvan a története. Az a baj, hogy abszolút nem vagyok Citroën szakértő.
Oké, azt tudom, hogy az embléma nem egy fenyőfa sziluettje, mint azt valakitől hallottam egyszer, hanem az André Citroën által szabadalmaztatott v alakban fogazott fogaskerék mintája. Meg azt is tudom, hogy amikor valaki citromnak mondja a Citroënt, az nem is beszél hülyeséget, mert André valamelyik felmenője még zöldség- és gyümölcskereskedőként került Franciaországba. Főként citromot árult, ezért ragadt rajta a Limonenman - citromos ember - név. Később valaki felvetette, hogy ez a név elég bugyután hangzik, akkor változtatta meg Citroën-re, ami ugye egyértelműen eredeztethető a Citroman szóból.
De a Kacsáról akartam most mesélni. Az autót még az 1930-as években kezdték fejleszteni, de a második világháború közbeszólt, ezért csak 1948-ban mutatták be a nagyközönségnek. A fejlesztéskor mai szemmel vicces célokat tűztek ki a mérnököknek:
- legyen kifejezetten olcsó
- kevés üzemanyagot fogyasszon
- férjen el benne négy személy kényelmesen, kalapban is
- szükség esetén szállítson el két személlyel egy bála szalmát vagy egy kisebb boroshordót
- képes legyen néhány kosár tojást úgy eljuttatni a piacra, hogy azok a legrosszabb útviszonyok mellett se törjenek össze.
Ezek a törekvések annyira bejöttek az embereknek, hogy a Kacsából 42 év alatt több mint 6 millió példányt vásároltak meg. Ez az autó - amit még a gyáriak is kerekeken guruló esernyőnek szántak -, az AX nagypapája. Büszke lehet rá.

Nincsenek megjegyzések: