2007. október 7.

Miért?!


Elég sok meglepetést tartogat versenyzőknek és nézőknek is mostanában a Formula 1. Az előzményekről nem szólnék, mert akit érdekel, úgyis látta, tudja, hogy mi volt. Még ha sokan tévesen is gondolkodnak egyes dolgokról.
Például Lewis Hamilton Japánban aratott győzelméről és a biztonsági autó mögötti incidensről, melynek közvetve ő volt az okozója. A mostani Kínai Nagydíj előtt még az FIA is megvizsgálta az ügyet, engedve a versenyzők nyomásának. Mint ha nem láttak volna még F1-es versenyen hasonlót, megkérdezték a feleket, hogy mi történt. Vannak, akik szerint Hamilton direkt fékezett be, ezért ütközött össze a mögötte haladó Webber és Vettel. Valóban direkt fékezett, de vajon azért, mert azt várta, hogy az ellenfelei egymásba szaladnak? Ez ostobaság. Ralf Schumacher fogalmazta meg a legjobban: mindenki azt csinálta a biztonsági autó mögött, amit Lewis, de mivel ő haladt az élen, az ő akciói voltak a leglátványosabbak. És ha a következő versenyen megint bejön a biztonsági autó, megint ugyanazt fogja csinálni mindenki. Mást ugyanis nem tehetnek. Ha szépen, egyenletes tempóval haladnak a safety car mögött, annyira lehűlnek a fékek és a gumik, hogy amikor újra elengedik őket, sorra mindenki kiszalad a pályáról az első kanyarban, mert az autók vezethetetlenné válnak. Aki kételkedik, próbáljon ki egyszer egy gokartot versenypályán, és figyelje meg a különbséget a hideg és meleg gumik illetve fékek között - meg fog döbbenni a különbségen.
Ugyanilyen különbségek vannak az új és használt gumik között. Bár ezeket az abroncsokat úgy tervezik, hogy kopottan is jó teljesítményt nyújtsanak, azért a fizika alapvető törvényeit egyelőre még nem sikerült megkerülnie sem a csapatoknak, sem a gumigyártóknak.
A mostani futamon, a Kínai Nagydíjon Hamilton toronymagasan, nyugodt előnnyel vezetett a versenyben, a csapata azonban nagy gondban volt. Már a rajt előtt sejteni lehetett, hogy valaki meg fogja szívni azt, hogy hol elered, hol eláll az eső, de Hamiltonra szerintem senki nem gondolt. A kiszámíthatatlan időjárás miatt a versenyzők intermediate - vagyis enyhe esőre való - gumikon kezdték meg a versenyt. Ez jó választás volt. De mivel nem lehetett tudni, hogy a későbbiekben milyen időjárás várható, a csapatok a legvégsőkig akartak várni a döntéssel, hogy milyen gumikra cseréljék a kopott intermediate-eket, amik a vártnál jobban teljesítettek hosszú távon is. Hamiltonnal is ez volt a helyzet. Vezetett a versenyben, de nem annyival, hogy egy rossz gumiválasztással ne essen vissza a középmezőnybe. Az aszfalt szinte felszáradt, de várható volt, hogy hamarosan megint eső áztatja majd a pályát. Hamilton McLarenjének jobb hátsó kereke közben annyira elkopott, hogy már nagy területen kilátszott a vászon. Vagyis szó szerint nullára kopott, ami a tévében is jól látható volt. Hamilton körönként 2-3 másodperccel lassult a drasztikusan romló állapotú abroncsokkal, a csapat azonban nem hívta be kerékcserére. Vajon miért? Mit gondolt Ron Dennis, meddig bírják a gumik? Egy hátsó defekt esetén a versenyző nagyobb valószínűséggel száll el, mint hogy lassan, 30-40 másodpercet veszítve betámogassa az autót a boxba. Miért kockáztattak ennyit, mikor nem kellett volna? Hamiltonnak egy 3-4. hely is bőven elég lett volna, hogy szép előnnyel érkezzen az utolsó versenyre.
Ez egy iszonyatosan nagy és meglehetősen amatőr hiba volt a csapat részéről. Látszott, hogy szegény srác alig tudja pályán tartani az autóját már körök óta. Amikor végre behívták, olyan szinten elkoptak a gumijai, hogy minden egyes kanyarral meg kellett küzdenie. A sors iróniája, hogy a boxutca elején lévő utolsó kanyar volt az, ahol már nem bírta Hamilton, leszaladt az útról, bele a kavicságyba, ahonnan már nem volt elég lendülete kijönni, az autója elsüllyedt benne, és menthetetlenül ott ragadt. Az életmentő új gumiktól néhány méterre. Hiába próbálták kitolni a versenybírók, ilyenkor ez már elég lehetetlen vállalkozás.
Hamilton végtelenül csalódott volt, mégsem okolja a csapatát - azt mondta, ő hibázott. Ebben igaza is van, ha csupán azt az egy kanyart nézzük, amit már minimális sebességgel sem tudott bevenni a csapat hülyesége miatt.
A fiatal brit kiesésével viszont újra nyílt lett a világbajnokság, Brazíliában izgalmas csatát láthatunk a bajnoki címért Hamilton, Alonso és Raikkonen között. Remélem rajtuk, és nem a csapatukon múlik majd a világbajnokság győztesének személye.

2 megjegyzés:

ClockworkRobot írta...

Ezen nagyon ki voltam bukva. Nem vagyok nagy F1-es, de Hamiltonnak drukkoltam. Vajon miért szívatja a saját csapata? Azért mert nem akarják, hogy egy kezdő győzzön? Vagy az a baj, hogy néger? Akár melyik is, felháborító disznóság! :( És ez már nem az első ilyen...

Palásti Viktor írta...

Ezek nekem is eszembe jutnak néha, de utána rögtön az is, hogy azért kockáztattak egy újonc versenyzővel a szezon elején, mert reklámértéke van. Első színesbörű, fiatal, stb. Ha megnyerné a világbajnokságot, az nem lenne rossz a McLarennek. Bízom benne, hogy megnyeri a vb-t, és hogy a csapata is ezt akarja.